بعضی وقتا میبینم یه جایی مثلا فلانی ها به ترک یا کرد یا لر یا بلوچ یا عرب یا سفید یا سیاه بودنشون افتخار میکنن

ولی هیچوقت به این فکر نکردن که این انتخاب اون ها نبوده

بلکه چیزی بوده که از ابتدای تولدشون اتفاق افتاده

این نگرش اینکه مثلا من به ترک بودنم میبالم

مثل این نیست که بگی من ترک ها رو بالاتر از بقیه میدونم

این یه مسئله خیلی مهمه و اهمیت داره که نوشته من رو اشتباه برداشت نکنین

حرف من اینه که در نهایت همه ما ایرانی هستیم درسته؟

فرق نداره کدوم شهر یا روستاش به دنیا اومده باشیم

فرق نداره چه لهجه و گویشی داشته باشیم و همه ما هم وطن هستیم

یا مثلا میگن دهاتی یا شهرستانی برای تمسخر یکی دیگه این بیشعوریه!

امیدوارم تا اینجا از دید من نگاه کرده باشین

حالا یه پله میخوام برم بالاتر

یه عده بنا به دلایلی از کشور افغانستان یه زمانی مهاجرت کردن به ایران

شاید بشه گفت این ها هم به نحوی هم وطن ما هستن

مگه وطن فقط به جایی مربوط میشه که توش متولد میشی؟ نه اینطور نیست

حالا چرا ما باید با این عزیزان جوری رفتار کنیم

که احساس بدی به اون ها دست بده یا از ما ناراحت بشن؟

یا از اصطلاحاتی استفاده کنیم که توش افغانستانی ها به تمسخر گرفته بشن؟

من از مسخره کردن ادما بیزارم

حتی اگه هیج جایی هیچ ربطی به من نداشته باشه دوست ندارم مسخره شدن کسیو ببینم

افغانستان یه مثال بود

و ما باید این دید که همگی انسان هستیم رو نسبت به تمامی انسان های کره زمین داشته باشیم

هیچکدوم از ماها حتی یک نفرمون هم انتخاب نکردیم که کدوم کشور یا کدوم شهر متولد شیم

هیچکس قبل به دنیا اومدنش حق انتخاب کردن اینکه

پسر باشه یا دختر چمیدونم سیاه پوست باشه یا رنگین پوست یا ... رو نداشته

شاید اگه هممون این نگرش رو نسبت به هم داشته باشیم دیگه هیچوقت جنگی وجود نداشته باشه!

گاهی وقتا خوب بودن سخت نیست

گاهی وقتا انسانیت داشتن کار خاصی نیست

تویی که اسم خودت رو گذاشتی مسلمون و به مسلمون بودنت افتخار میکنی

اونم جوری که انگار از یه نژاد برتر هستی

چه تضمینی بود که اگه تو یه کشور دیگه متولد میشدی بازم مسلمون میشدی؟

حرف زیاده منم کم کم حرفامو میزنم

فقط اینکه

خوب باشیم و با مردم با مهربونی و خوبی رفتار کنیم